“We begrijpen elkaar niet…”

Daarmee start ik het gesprek met mijn therapeut. Het onderwerp is de invloed van IVF op onze relatie. Want ja, dat het een behoorlijke impact heeft óók op je relatie, is ons wel duidelijk.

“Omgaan met machteloosheid en rouw. Deze twee items gaan in een relatie spelen als je al wat verder bent in een IVF-traject,” vertelt mijn peut. “Vaak ga je hier verschillend mee om. Het is het logisch dat het botst.”

Haar tips:

  • zorg dat je een ruzie heel snel weer goed maakt, dat je weer vriendjes wordt, en zeg beide sorry
  • laat aan elkaar weten dat het soms niet lukt anders te reageren, ook al wil je dat graag
  • kijk naar jullie stijlen, en erken dat deze anders zijn.

“Gelukkig, hoe vervelend het ook is, hebben jullie ruzie,” zegt ze. “Er zijn ook stellen die in zichzelf keren en van elkaar verwijderd raken. En daarnaast hebben jullie ook lol samen.”

Het gesprek stelde me gerust. Wij zijn niet gek, het hoort erbij.

3 reacties

Opgeslagen onder Alle berichten van IVF meisje

3 Reacties op ““We begrijpen elkaar niet…”

  1. hey meis…heel herkanbaar allemaal…. ik hoop dat jullie ook heerlijk blijven ruzieën 😉
    Ivf is een enorme zware strijd en soms ward het snel beloond met goede resultaten…maar des te vaker gaan er jaren en jaren verdriet en ellende aan vooraf goed dat jullie hulp zoeken 😉 zo sta je samen sterk in dit loodzware traject…

    xxx Silvia(twitter)

  2. Ik lees dit na een bijna-ruzie die misschien beter wel een ruzie had kunnen worden.

    Weet je wat ik lastig vind? Te erkennen dat het (in mijn ogen) niet zo erg bezig zijn met IVF ook “een stijl” genoemd kan worden. Ik zie er toch nog steeds desinteresse in. Ik wil meer merk ik. -Soms dan.

    *wachtende op de menstruatie en wetende dat de 5 dagen overtijd niets met een zwangerschap te maken hebben typte ze dit ego berichtje terwijl ze wilde zeggen: wat goed dat je je mond opentrekt en ruzie maakt en gelukkig ook veel lol hebt.*

Geef een reactie

