Opvliegers

“Poeh, wat heb ik het weer wárm!” zeg ik. Voor de zoveelste keer die avond bind ik mijn haar op en trek ik mijn vest uit. Ik vraag me hardop af of ik in de overgang ben gekomen. Mijn lief beaamt dat hij hetzelfde dacht.

Het was een paar weken daarvoor begonnen. Van de een op de andere dag. Hitteaanvallen. Beginnend in mijn hals en zich verspreidend naar mijn hoofd. Niet één keer per dag, nee wel twintig keer. 20130726-001208.jpgEn ik had juist zo uitgekeken naar deze pauze tussen twee behandelingen in. Even op adem komen. Even mezelf terugvinden. “Nu gaat het hormoongedonder gewoon door”, mopper ik.

Maar zo plotseling als de opvliegers kwamen, zo plotseling houden ze ook weer op. Waarschijnlijk een nawee van de medicijnen. Al is de behandeling afgelopen, het Decapepty-depot wat je cyclus stil legt, gaat gewoon verder. Je komt dus eigenlijk kunstmatig in de overgang. Een nawee, die zou je alleen na een zwangerschap mogen hebben.

8 reacties

Opgeslagen onder Alle berichten van IVF meisje, Over eicellen en andere vrouwenzaken

8 Reacties op “Opvliegers

  1. Jaap

    Goed om te horen dat het waarschijnlijk door je medicijnen komt. Geef niet op! Ik weet dat je de nodige twijfels hebt, maar ik zou je nogmaals graag aan willen raden om eens beter naar adoptie te kijken. Volg de cursussen! Ze geven een heel duidelijk beeld van wat je kunt verwachten.
    Mijn vrouw en ik hebben ze ook gevolgd. Wij zijn er niet mee verder gegaan, maar de enige reden daarvoor was een voor ons geheel onverwachte zwangerschap, die nog onverwachter een gezonde zoon opleverde na 7 jaar medische mallemolen. Niet opgeven!

    • Thx voor je hart onder de riem! Wij hebben intussen ook de beginseltoestemming binnen, maar nog even onze zinnen op eiceldonatie gezet. Ik vond het adoptietraject ook mooi en bijzonder.

      En wat een bijzonder goed nieuws, een gezonde zoon!!!!! Van harte gefeliciteerd! Via KID of natuurlijk? Super leuk te horen!

      • Jaap

        Om eerlijk te zijn weten we het niet. We waren nog met IUI donor bezig (laatste poging), en volgens de dokters is het onmogelijk dat ik kinderen krijg. Twee keer getest. Toch wijst alles er op dat hij van mij is. Timing, uiterlijk, alles. We staan voor een raadsel. Ik zal voor je bidden, al weet ik niet of je daarin gelooft. Ik ben ervan overtuigd dat het jullie ook gaat lukken.

      • Sjonge, dat is zeker bijzonder!!

  2. Kim

    Wanneer ben je voor het laatst geprikt op de AMH en FSH waarde? Ik heb het wel ergens zien staan maar kan het niet terug vinden. Ik ben dan wel in de overgang ook wel POF genoemd en ik heb een AMH waarde van minder dan 0.01% en een FSH waarde van ergens in de 30 geloof ik. Deze beide waarden zijn cruciaal en wijzen op een vervroegde overgang.

    Nog bedankt voor je reactie gister. Het merendeels van de vragen die ik heb gaan over het voortraject mbt de goedkeuringen van het medisch team en de ethische commissie maar ook over wat we kunnen gaan verwachten van maatschappelijk werk etc. Helaas nergens info over te vinden dus ik zit er ook sterk aan te denken om zelf een blog op te starten zodat ik zelf mijn ei (woordspeling duh hahaha) kwijt kan en voor toekomstige ontvangers zodat ze niet tegen dezelfde onwetenheid aanlopen als ik.

  3. Kim

    Ok, wel raar dat de AMH waarde omhoog is gegaan maar dat kan komen doordat ze een andere testmethode hebben gebruikt. Je FSH waarde is wel netjes toch?

    Mocht ik daadwerkelijk de stap zetten naar een blog dan zal ik je de url doorsturen.

  4. FSH is inderdaad netjes, vanaf 26 ben je in de overgang vertelde de dok. En die AMH, de eerste was in Düsseldorf, de tweede in Gent. Andere schaal geloof ik.

    En doen die stap! 😉

Geef een reactie

